Początki Citroena, obecnie jednej z najpopularniejszych marek samochodów osobowych, dostawczych i ciężarowych, wchodzącej w skład francuskiego koncernu PSA, miały niewiele wspólnego z motoryzacją. Osobą, odpowiedzialną za zmianę charakteru działalności Citroena, był urodzony w 1878 roku Andre Citroen. Rodzinna firma, zajmująca się pierwotnie diamentami i jubilerstwem, zbankrutowała, a młody Andre, ukończywszy w 1900 roku wydział inżynierii na jednym z francuskich uniwersytetów, zawędrował do Polski, gdzie poznał nowatorską technologię kół zębatych wykorzystujących uzębienie ?daszkowe?.
To właśnie wzór daszkowy jest protoplastą współcześnie znanego logo marki. Andre odkupił patent owego urządzenia, zastosował jednak inny materiał – rozpoczął produkcję kół zębatych wykonywanych ze stali – dotąd używanym tworzywem było drewno. Pierwsza, skromna firma Andre Citroena nazwana została “Engrenages Citroen”, jednak już w 1905 roku przekształcono ją w spółkę “Hinstin Freres Citroen & Cie” prowadzoną przez Andre we współpracy z Andre Boas. Jak wiadomo był to okres wzmożonego postępu technologicznego i początków motoryzacji na świecie.
Pomysł Citroena okazał się do tego stopnia użyteczny, że w przeciągu kilku lat koła zębate z charakterystycznym zazębieniem funkcjonowały w przekładniach niemal wszystkich samochodów produkowanych na terenie Francji. W 1908 roku, kiedy Andre miał 27 lat, zdecydował się na przejęcie kierownictwa w firmie “Mors”, zajmującej się produkcją samochodów. Z pomocą Citroena ?Mors? zwielokrotnił swoje obroty, a Andre po zdobyciu niezbędnego doświadczenia, powrócił do swej macierzystej działalności znów inwestując i rozszerzając produkcję.
Podczas krótkiego pobytu w Stanach Zjednoczonych Andre zainspirował się wykorzystywanymi tam taśmami produkcyjnymi, które zastosował w Citroenie zaraz po powrocie. W okresie I Wojny Światowej Andre stał się jednym z potentatów przemysłu zbrojeniowego, taśmy produkcyjne zamontowane w jego fabrykach opuszczały setki tysięcy pocisków.
Po wojnie, Citroen w końcu rozpoczął produkcję samochodów, pierwszym modelem był “Citroen Typ A”, który został wdrożony do seryjnej produkcji w 1919 roku. Rozwój marki w tych latach dosłownie zmiażdżył konkurencję – Renault i Peugeota, Andre wprowadził w branży nowatorskie rozwiązania, takie jak różne wersje nadwozia produkowanych pojazdów, czy wersje “dla firm”, z płaską skrzynią. Nie zapominał o sile marketingu, rozbudował sieć dealerów i serwisów, zajął się nawet produkcją zabawek, a w 1925 reklama Citroena zawisła na wieży Eiffla w Paryżu.
Andre Citroen zmarł w 1935 roku, jednak jego przedsiębiorczość, kreatywność i zaangażowanie poskutkowało stworzeniem jednej z najbardziej obecnie cenionej marki na świecie. Citroen ma na swoim koncie co najmniej kilka modeli samochodów osobowych, które noszą miano legendy, jak choćby słynne 2CV, czy Citroen DS. Pojazdy Citroena są produkowane w wielu miejscach na świecie, a w jego historii znalazło się także mnóstwo polskich akcentów.