Peugeot 206 – historia

Sukces kasowy.

Peugeot 206, samochód osobowy segmentu B, to 6 generacja serii 20x, wypuszczona w 1998 roku ze stajni francuskiego producenta. Spektakularny sukces modelu pieczętuje łączna sprzedaż przekraczająca trzy miliony egzemplarzy, odnotowana w 2002 roku. 206 to dotąd najlepiej sprzedający się Peugeot, trzykrotny zdobywca nagrody dla najlepiej sprzedającego się samochodu Europy Zachodniej (Western Europe?s Best Selling Car), w latach 2001, 2002 i 2003. Oferowany w 121 krajach, a najchętniej kupowany w Wielkiej Brytanii i rodzimej Francji obalił dotąd niekwestionowanego lidera na rynku samochodów kompaktowych ? Volkswagena Golfa. Jeszcze przed rozpoczęciem sprzedaży prywatni odbiorcy złożyli ponad 130.000 zamówień na małego Peugeota.

Temperament dla każdego.

Przyczyn tak ogromnej popularności można doszukiwać się wszędzie, niewątpliwie jednak najistotniejszą z nich jest niepowtarzalna stylistyka dwieścieszóstki. Opływowa bryła samochodu wraz z agresywnie wyprofilowanymi reflektorami przednimi i specyficznym lwim grillem, skutkuje tak głęboko zapadającym w pamięć połączeniem elegancji i sportowego zacięcia. Proporcje obydwu elementów są przy tym dobrane niezwykle precyzyjnie, efektem czego nadwozie zadowoli gusta zarówno młodszych, jak i dojrzałych kierowców. Wersja trzydrzwiowa prawie 4-metrowego samochodu wyznacza już trendy w segmencie, łącząc komfort podróżowania (również dla pasażerów siedzących z tyłu), ze zwinnością samochodu typowo miejskiego. Wersja pięciodrzwiowa rozszerza te możliwości, nie tracąc przy tym na temperamencie. Ciekawym wariantem jest edycja Roland Garros, topowy produkt w charakterystycznym, zielonym kolorze, wyposażony między innymi w dwukolorową skórę, czy dach panoramiczny. W 1999 roku światło dzienne ujrzała wersja CC, czyli dwudrzwiowe, sportowe cabrio-coupe, ze składanym, sztywnym dachem. W 2001 zaś roku rozpoczęto produkcję Peugeota 206 SW, wersja Sport Wagon zamknęła gamę nadwozi, będącą w stanie zadowolić od tego momentu nawet najbardziej wymagających użytkowników. W 2005 roku, w Iranie, powstała wprawdzie wersja sedan, jednak z racji wątpliwych atutów estetycznych nie osiągnęła znaczącego sukcesu. Peugeot 206 brał również udział w rajdach terenowych, na ich potrzeby przygotowano wersję WRC, wyposażoną w dłuższe zderzaki, dzięki którym auto osiągnęło wymaganą długość czterech metrów. Przez wszystkie te lata w 206-tkach montowana była tylna belka. Konstrukcja ta, choć ciekawa i funkcjonalna, stwarza kierowcom problemów z powodu szybkiego zużywania się, a taką zużytą belkę należy zregenerować. Tylna belka w modelu Peugeot 206 byłą wyjątkowo kłopotliwa – zużywala się po 40 000 km, a bywały przypadki zużycia już po 15 000, gdy ktoś to auto nieco bardziej eksploatował. Polecamy serwis napraw tylnych belek: tylna belka Peugeot 206.

A tutaj mała humorystyczna reklama Peugeot’a 206 WRC z Marcusem Gronholm’em oraz Timo Rauiaien’em:

Co ryczy pod maską.

Wybór silników dostępnych w ofercie z czasem poszerzał się, ostatecznie mieliśmy do wyboru siedem silników benzynowych i cztery wysokoprężne. Najsłabsza w pierwszej grupie była jednostka o pojemności 1.1 litra i mocy 60 KM. Do setki rozpędzała samochód w 15,2 sekundy, maksymalna prędkość według producenta wynosiła 158 km/h. Nieco lepsze osiągi oferowały silniki o litrażu 1.4 i 1.4 16v, o mocy odpowiednio 75 i 88 KM. Popularnym wyborem okazał się również silnik 1,6 litra wraz ze swoim szesnastozaworowym odpowiednikiem, o mocach 88 i 110 KM, rozpędzające auto w około 10 sekund do pierwszej setki, przy ich pomocy Peugeot osiągał zaś setki dwie. Powstały również dwie wersje usportowione, 2.0 S16, później GT i 2.0 RC, pierwszy z nich to 136 KM i 8,4 s do 100 km/h, drugi oferował aż 177 KM i 7,4 s do 100 km/h. Silniki diesla to jednostki 1.4 HDi, 1.9 D, 1.6 HDi, oraz 2.0 HDi. Nawet najsłabsze jednostki napędowe zapewniają przyzwoite osiągi i niskie spalanie w aucie ważącym, w zależności od wyposażenia, nawet 950 kg.

Co dalej?

206-tka przeszła subtelny facelifting w roku 2003, wygładzono szyby reflektorów, dodano grill z tak zwanym plastrem miodu. Choć następca, Peugeot 207, jest produkowany już od 2006 roku, w 2009 próbowano nieco na siłę odświeżyć sylwetkę 206 i wciąż zachować go w salonach. Efektem tych działań jest 206+, model ze zmodyfikowanym przodem, znanym z nowej linii stylistycznej marki, odświeżono w nim ponadto parę innych szczegółów, w efekcie dając nam pięknie odgrzanego kotleta. Zupełnie niepotrzebnie, Peugeot 206 już i tak bowiem jest największym osiągnięciem francuskiej motoryzacji ostatnich lat.

Leave a Reply